.
صفحه اصلي آرشيو جستجو پيوند ها تماس با ما
 
آخرین عناوین
دفاع از مردم یا تلاش برای کسب رای بیشتر؟ / نمایندگانی که آتش بیار معرکه هستند
شمال نیوز: برخی از نمایندگان به جای آرام کننده فضای های هیجانی کشور خود تبدیل به بنزین این آتش‌ها می‌شوند.

شمال نیوز: مصطفی داننده - معمولا از عقلا و نخبگان جامعه که اتفاقا نمایندگی مردم را نیز در مجلس شورای اسلامی به عهده دارند انتظار می‌رود که آبی بر آتش هیجانات و احساسات جامعه باشند اما متاسفانه ما شاهد هستیم چند صباحی است که برخی از نمایندگان خود آتشی بر هیزم احاسسات مردم هستند.

ماجراهای اخبر فیتیله، سریال شهرزاد و پایتخت به خوبی نمونه بارز این رفتار است. برای نمونه در سریال شهرزاد « پریناز ایزدیار که نقش شیرین، دختری افاده ای و ایرادگیر، را بازی می کند، پس از سه ماه اقامت در کرمان به تهران و نزد پدرش برمی گردد. شیرین که بدلیل مشکلات خانوادگی به کرمان و نزد عمه اش سفر کرده و پس از سه ماه به تهران برگشته ابتدا در پاسخ به این سوال پدرش که می پرسد " انگار خیلی خوش گذشته که دو هفته شده سه ماه؟" می گوید: خوش که چه عرض کنم آقا جون، تهرون کجا بقیه جاها کجا، همش خاکی خلی، در و داهاتی. شیرین چند دقیقه بعد و هنگام صحبت کردن با پسرعمویش "قباد" هم ابتدا در پاسخ به این سوال قباد که می پرسد "خوش گذشت؟" با لحن تمسخر آمیزی می گوید "خیلی" و چند دقیقه بعد با گفتن این جمله که انتظار سوغاتی نداشته باشید و چی می آوردم که بهترش اینجا نباشد می گوید: خفه شدم از اینقد که آن جا (کرمان) همه چی بوی خاک و خل و پهن می داد.»

همین دیالوگ‌ها کافی بود تا مردم کرمان نسبت به این سخنان اعتراض کنند و آن را توهین به خود تلقی کنند. بدون اینکه بخواهیم در این نوشته به توهین بودن یا نبودن این بخش از سریال بپردازیم رفتار نماینده مردم کرمان در مجلس را مورد بررسی قرار می‌دهیم. محمد مهدی زاهدی که در کارنامه خود سابقه وزارت را در دولت احمدی نژاد دارد با ورود احساسی خود به این ماجرا باعث شد تا مردم کرمان پیش از پیش به این موضع حساس شوند. زاهدی در واکنش به سریال شهرزاد گفت:« ما این اتفاق را محکوم می کنیم. مردم بصیر کرمان حتی در دوران ستمشاهی، دیانت، تدین و ایمانشان همیشه زبانزد بوده است. بسیاری از بزرگان انقلابی کشور اهل کرمان بودند و در خط مقدم مبارزه بودند. نماینده مردم کرمان و راور در مجلس شورای اسلامی تصریح کرد: جای تاسف است که به جای اینکه از آن ها یاد شود و از آن فضای مبارزه ای مردم کرمان علیه رژیم طاغوت یاد شود با چنین اصطلاحات کاملا بی ادبانه مردم کرمان را به سخره بگیرند.: ما به این ماجرا اعتراض شدید داریم و شدیدا این توهین را محکوم می کنیم. از قوه قضائیه و به ویژه دادستانی کرمان هم می خواهیم که این قضیه را پیگیری کنند و با کسانی که اینگونه با مردم مومن و متدین و ولایتمدار کرمان برخورد کاملا غیر اخلاقی داشتند، برخورد کنند.»

همانطور که مشاهده می‌کنید این نماینده مجلس به جای آرام کردن فضا به دنیال هیجانی کردن فضاست. این هیجانی کردن فضا را می‌شود بی ربط با فضای انتخاباتی این روزهای ایران ندانست. به نظر می‌رسد دغدغه‌های برخی از نمایندگان در دفاع از شهرهای خود بیشتر به خاطر اسفند 94 است تا خود مردم. چرا این افراد فقط در این مسائل صدای خود را بالا می‌برند و در برابر مشکلات بزرگ و کوچک شهر از بیکاری تا مسائل اخلاقی ساکت هستند و به خواسته‌های مردم توجه نمی‌کنند. حالا برای دیاللوگ‌های یک سریال که بیتشر بیانگر دوران بد شهرهای ایران در زمان پهلوی دارد تا توهین به مردم کرمان، چنان صدای واسلاما سر می‌دهند که گویی تمام آبروی مردم کرمان در گرو این چند دیالوگ است. به شدت این روزهای ایران بوی انتخابات گرفته است.

نمونه دیگر این معنا را در رفتار نمایندگان آدربایجان در ماجرای فیتیله‌ها می‌توان مشاهده کرد. بسیاری از مردم بعد از سخنان هیجانی و پر از احساس نمایندگان ترک زبان پی به این مسئله بردند. اشتباهی که می‌توانست با برخورد درست نمایندگان مجلس بدون کمترین هزینه‌ای به پایان برسد. نادر قاضی پور در نطق خود خطاب به رئیس سازمان صداوسیما می‌گوید:« آقای سرافراز، مگر نشنیده ای که امام خمینی (ره) فرموده اند آذربایجان پشتیبان اسلام بوده ، هست و خواهد بود ، مگر نشنیده ای که رهبر معظم انقلاب بارها بر انقلابی بودن و موثر بودن مردم آذربایجان سرافراز تاکید داشته اند. آقای سرافراز ! مگر نشنیده ای که مردم آذربایجان ، همیشه با شعار آذربایجان اویاخدی انقلابا دایاخدی از انقلاب اسلامی و جمهوری اسلامی ایران دفاع کرده اند ؟ حال چگونه عده ای به خود اجازه می دهند تا به این ملت انقلابی در سازمان تحت مدیریت شما توهین نمایند؟

آقای سرافراز! حالا که برنامه تلویزیونی فیتیله به سرافرازان ایران اسلامی ، مردم آذربایجان انقلابی توهین کرده و با احساسات مردم بازی کرده است . مطمئن باش به عنوان نماینده ملت فیتیله ات را پایین می کشم تا اینکه صدا و سیما رسما از ملت غیور آذربایجان عذرخواهی نماید.» این سخنان مردم غیور آذربایجان را درمقابل صداوسیما قرار می‌دهد و باعث می‌شود احساسات جریحه دار شده مردم آذربایجان غلیان پیدا کند و به خیابان بیایند و آن اتفاقات بیفتد.

بسیاری از مردم و اهالی رسانه می‌دانند که نادر قاضی پور دغدغه مردم ارومیه را دارد و همانطور که در دفاع از کارگرها و دریاچه ارومیه سخن می‌گوید در مورد این ماجرا سخن گفته است اما او باید بداند با این سخنان بسیاری از مردم آذربایجان عصبانی تر و برافروخته تر شدند. او می‌توانستند به جای این ادبیات با آرام کردن مردم مسئله را مدیریت کند.

به همین راحتی نمایندگان مجلس که خود منادی قانون در کشور هستند زمینه فعالیت‌های غیرقانونی را در کشور فراهم کنند. با احساسی کردن این مسائل هیچ چیز حل نمی‌شود بلکه باعث می‌شود دیگر هیچ نویسنده و یا هنرمندی به خود اجازه ندهد از گویش و شهرهای مختلف در فعالیت‌های خود استفاده کنند و هنر کشور تنها و تنها در تهران و لهجه فارسی خلاصه شود. اگر می‌خواهیم سینما، شعر، تئاتر، تلویزیون و ... در تمام ایران فعالیت کنند باید نگاه‌های قومی خود را کنار بگذاریم و بهانه مثلا بد بیان کردن یک لهجه در یک سریال زمین را به زمان ندوزیم.


ایمیل مستقیم :‌ info@shomalnews.com
شماره پیامک : 5000592323
 
working();

ارسال نظر :
پاسخ به :





نام : پست الکترونیک :
حاصل عبارت روبرو را وارد نمایید :
 
working();

« صفحه اصلي | درباره ما | آرشيو | جستجو | پيوند ها | تماس با ما »
هرگونه نقل و نشر مطالب با ذكر نام شمال نيوز آزاد مي باشد

سامانه آموزش آنلاین ویندی
Page created in 0.298 seconds.